شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیئت سیاسی برای حضور در نشست بیستم سران اتحادیه آفریقا، بعد از ظهر امروز شنبه تهران را به مقصد آدیس آبابا پایتخت اتیوپی و مقر اتحادیه آفریقا ترک کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست با مقامات عالی رتبه کشورهای آفریقایی دیدار و گفتگو خواهد کرد و ضمن پیگیری موضوعات مرتبط با روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشورهای آفریقایی، مواضع کشورمان در موضوعات مختلف منطقه ای، بین المللی و به وی‍ژه روابط با آفریقا را تبیین خواهد کرد.

اتحادیه آفریقا فراگیرترین و مهمترین سازمان منطقه ای آفریقا محسوب می شود و سران این قاره با حضور در آدیس آبابا(مقر دائم اتحادیه آفریقا) مهمترین مسائل این قاره، اتحادیه و همچنین مسائل مهم جهان را مورد بحث و گفتگو قرار می دهند.

به گزارش مهر، برنامه های پیش بینی شده برای اجلاس سران اتحادیه شامل ادای احترام به ملس زناوی نخست وزیر اتیوپی و جان میلز رییس جمهور غنا، تجلیل از ژان پینگ رییس سابق کمیسیون اتحادیه افریقا است.

علاوه بر برنامه های ذکر شده معمولا دبیر کل سازمان ملل متحد، رییس اتحادیه افریقا (در حال حاضر رییس جمهور بنین)، رییس اتحادیه عرب، نماینده اتحادیه اروپایی، رییس کمیسیون اتحادیه افریقا( خانم زوما) و میهمان ویژه اجلاس در مراسم افتتاحیه به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

علاوه بر اینها تصویب شعار اجلاس با عنوان «پان افرکانیزم و رنسانس افریقایی»،‌تصویب طرح تاسیس دانشگاه پان افریکان ،‌تعیین دو کمیسیونر منابع انسانی، علوم و تکنولوژی و کمیسیونر امور اقتصادی؛ (در اجلاس قبلی اجلاس بدلیل عدم تناسب در پراکندگی جغرافیایی و جنسیتی کمیسیونر ها، انتخاب این دو کمیسیونر به اجلاس پیش رو موکول شد).

تعیین 5 عضو شورای صلح و امنیت ، انتخاب یک قاضی دادگاه افریقایی حقوق بشر، تعیین 11 عضو شورای مشورتی مبارزه با فساد؛ تعیین 5 عضو کمیسیون اتحادیه افریقا در حقوق بین الملل؛ قرائت گزارشهای تهیه شده ،‌ گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص تصمیمات قبلی شورای اجرایی و اجلاس سران، گزارش شورای صلح و امنیت در خصوص صلح و امنیت در افریقا، گزارش رییس نپاد؛ گزارش ارنست بای کومارا رییس جمهور سیرالئون و رییس کمیته دهم اصلاحات در سازمان ملل متحد، گزارش کمیته سران افریقایی در موضوع تغییرات آب و هوایی، گزارش آخرین وضعیت دادگاه افریقایی حقوق بشر وگزارش ژاکوب زوما رییس جمهور افریقای جنوبی در خصوص اجلاس آتی گروه بریکس در افریقای جنوبی در مارس ازجمله دیگر برنامه ها محسوب می شود.

کد خبر 199082
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز